Telefonnummer: 0771-40 70 60
E-post: info@traningsmaskiner.com

Du är alltid välkommen att höra av dig.

Köpa löpband

Master T765 - ett mycket populärt löpband med stor löpyta

Köpa löpband

När man ska köpa löpband är en vanlig fråga om man ska ha ett hopfällbart eller ett fast löpband? De nya modellerna av hopfällbara maskiner är ofta stabila och lätta att fälla ihop respektive fälla ut. Gör du ett klokt val kan du köpa löpband utan att behöva lyfta och kånka på klumpiga apparater – du tar helt enkelt ett lätt tag och rullar ut maskinen från sin plats till dit du vill ha den. Konstruktörerna vet att många människor har det trångt i sina bostäder och har gjort så smidiga maskiner som det bara går. Men trots detta måste du fundera ut var du skall ha den, när du inte använder den, även om du köper ett hopfällbart löpband. Så kontrollera måtten utfälld respektive hopfälld när du ska köpa löpband.

Köpa löpband – Plats?

Du bör ha i åtanke att det finns både fasta och hopfällbara löpband när man ska köpa löpband. Många tvekar inför sitt köp av löpband eftersom man tycker att löpband tar alltför stor plats. Men numera finns det även hopfällbara löpband, som passar sig bra för dem som inte har så mycket plats hemma. De går bra att få in även i små utrymmen när du inte ska använda det. Har du dock mycket plats hemma, passar nog ett fast löpband bättre, då de håller högre kvalitet. Om du köper ett fast löpband bör du fundera ut en plats för ditt löpband i förväg.

Köpa löpband – Varför löpning?

Löpning är en mycket bra och effektiv motionsform. Det ökar konditionen eftersom de stora muskelgrupperna aktiveras vilket gör att hjärtat måste arbeta hårt. Även skelettet mår bra av att man löptränar.

Träning som belastar skelettet, som löpning till skillnad från cykling eller simning, bidrar till öka tätheten i benen, vilket i sin tur kan förebygga benskörhet.
Löpbandet kan användas både till löpträning och uppvärmning, eller varför inte till en kvällspromenad framför favoritprogrammet på tv? Att köpa löpband hem ger dig bra förutsättningar för att träna när det passar dig bäst, oavsett väder och vind, även på mörka och regniga novemberkvällar.

Bränn mest kalorier – använd ett löpband.

Att springa och gå är några av de mest naturliga sätten för människan att röra på kroppen. Ska man på ett effektivt sätt öka kroppens förbränning är gång ett bra alternativ medan löpning är ett bra sätt att bättra på sin grundkondition. De flesta löpband bjuder dig på ett flertal olika träningsprofiler, allt för att det ska vara en säker, enkel och effektiv träning.

Löpband

Att jogga på ett löpband är ett av dem bästa motionsövningar som finns. Du förbränner inte bara kalorier och fett, utan det stärker även ditt lungsystemet mer effektivt än nästan någon annan form av träning. Många som löper utomhus njuter av variationen och stimulansen av att se landskapet förändras och andas in den friska luften, men tyvärr kan vädret ingripa.

Löpband eller springa utomhus: vilket är mest effektivt? Enligt en artikel som nyligen publicerades i en löptidning, är det mer effektivt att springa utomhus eftersom den förbränner cirka fem procent mer kalorier än att springa på ett löpband. Detta beror på bristen på vindmotstånd inomhus och det faktum att den rörliga löpbandet lägger till fart. Löpning utomhus är också mer motiverande för vissa människor än att köra inomhus på ett löpband – särskilt när vädret är fint utomhus.

Köpa löpband: Löpband eller springa utomhus – nackdelarna utomhus?

Löpning utomhus har fler nackdelar än vädret. Att springa på hårt underlag såsom trottoarer och asfalterade vägar ökar risken för stressfrakturer och överbelastningsskador – särskilt om man inte använder ordentliga löpskor med bra dämpning. Skador från att löpa utomhus kan betyda att man får tillbringa flera veckor med att vila upp sig och som kräver att man långsamt bygger upp sin träning igen. Plus att alla som har ortopediska problem mår bättre av att träna på ett löpband istället för att springa utomhus.

Intervallträning på löpband

Trots att utomhuslöpning bränner fler kalorier, så finns det sätt att göra löpbandet lika effektivt. Prova intervallträning på ditt löpband för att bränna fler kalorier. Detta innebär att du kör i långsam takt i två minuter följt av en minut av en fullständig satsning på att maximera syreförbrukningen. Växla med detta fram och tillbaka i tjugo minuter. Detta är en tuff träning som ger snabba resultat. Du kan också göra löpbandet mer effektivt genom att öka lutningen för att simulera den varierande terrängen du handskas med när man springer utomhus. Motstå frestelsen att hålla lutningen låg och tempot stadigt. Löpbandsträning ska vara en utmaning också.

Löpband eller springa utomhus: Slutsats? Att springa utomhus kan vara ett mer effektivt sätt att bränna kalorier, men löpbandsträning kan vara så utmanande som du gör det till. Utmana dig själv genom öka hastigheten och lutningen och du får en effektiv träning under de snöiga dagar när man inte kan springa.

Kvalitet

Ju mer du väger, desto viktigare är det att motorn är stark. Är du redan liten och väger lite, spelar kvaliteten mindre roll, men personer som väger mer behöver en starkare maskin, och bör därför satsa på högre kvalitet.

Funktioner

Fundera över vilka funktioner du behöver. Numera finns det alla möjliga tänkbara funktioner på löpband, men de flesta behöver faktiskt bara ett fåtal av dem. Fundera därför på vilka funktioner som faktiskt är nödvändiga för just dig. Vill du följa hur du utvecklas så välj ett löpband som kan kopplas till datorn och som sparar all data, puls osv, detta ger en oöverträffad koll på din träning. Pulsstyrd träning är det effektivaste sättet att träna då pulsen kan hållas konstant. Detta finns inte på de billigaste modellerna. Till de mer avancerade funktionerna hör att löpbandet själv anpassar hastigheten till hur fort du springer, ökar du farten ökar löpbandets fart och tvärtom. Finesser kostar så tänk igenom vad du vill ha. Det går att justera lutningen på löpbandet för att simulera uppförsbacke och luftmotstånd och variera träningen. Enklare modeller har ofta manuell justering, medan det ibland finns elektronisk justering på mer avancerade modeller.

Hastighet

Många skryter med höga toppfarter, men hur snabbt löpband behöver du egentligen? Exempel: Du springer 10 km på 40 minuter, snitthastigheten är 15 km/h. Välj ett löpband med lite marginal, du vill ju bli bättre. Men var realistisk. Johnny Danielssons svenska rekord på 10 km är 27 min 55 sek. Vill du träna intervallträning behöver du ett löpband som klarar minst 20 km/h eftersom korta ruscher kräver högre hastighet. Ju snabbare du springer desto större behöver också löpytan vara, både i längd och bredd, för att det skall vara bekvämt att springa.

Löpband – Våra mest populära modeller